Naturalism and Fable Elements in the works of Mansour Yaghouti and Abbas Katouzian

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student in Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran

2 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran

3 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran

10.22034/ias.2022.321523.1833

Abstract

The present paper studied naturalism and fable in the works of Mansour Yaghouti. The present research is a theoretical study that has been done by library-analytical method. The study area and society of Mansour Yaghouti's works include a collection of short stories; "Tanhatar Az Mah", "the stories of Ahoodarreh" and "Toshay Parand-e Gharib-e Zagros", the long story of "Pajoosh" and the novel of "Bonbast".
Naturalistic features can be seen in the short stories of the “Kalaghha”, “Goozh”, “Quarantine”, and the long story of the “Pajoosh” and “Bonbast” novel. Yaghouti's stories mostly have a bitter ending, such as the stories of “Pajoosh”, “Zir-e Pol-e Pay-e Derakht”, “Ghaziyeh Shishehay-e Morabba”, “Gol Khas”, “Kooche”, “Ahoo”, “Sal-e Korpeh”, “Cheraghi Bar Faraz-e Madiyankooh”, “Tanhatar Az Mah”, “Khandeh”, “Kalaghha”, “quarantine”, “Etesab”, “Talkh”,”Ramona”, “Gozaresh”, “Afei”, “Akhar-e Khat”, “Guiotine”, “Zir-e Aftab”. The presence of animals in Yaghouti's stories is seen dramatically. The protagonists of some stories are animals, such as “Asb-e Tamas Khan” and “Gol Khas”, and in some stories, such as “Gorg”, “Roobaha”, and “Zanboor-e Dana”, animals are used symbolically.
Mansour Yaghouti is one of the contemporary realist writers whose attention to the bitter and painful realities of society is the main theme of his works. The people of Yaghouti's story are from the poor, addicts, criminals, workers and the lower classes of society who are trapped in a miserable life and there is no escape for them. Yaghouti has also made the presence of animals in her stories extensively

Keywords


ثروت، منصور. (1386). «مکتب ناتورالیسم». پژوهشنامه علوم انسانی، 54، صص 196-177.
حسن‌زاده میرعلی، عبداله؛ جمعه، معصومه. (1398). «ناتورالیسم و فابل با نگاهی بر آثار صادق چوبک». مجله تاریخ ادبیات، 3(73)، صص 183-167.
ربیعیان، محمدرضا. (1376). دانشنامه ادب فارسی. جلد دو، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
سیدحسینی، رضا. (1391). مکتب‌های ادبی. جلد اول، چاپ هفدهم، تهران: انتشارات نگاه.
شمیسا، سیروس. (1390). مکتب­های ادبی. چاپ اول، تهران: نشر قطره.
عبداللهیان، حمید. (1379). کارنامه نثر معاصر. چاپ اول، تهران: انتشارت پایا.
فورست، لیلیان و اسکین، پیتر. (1375). ناتورالیسم. ترجمه: محسن افشار، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
قاسم‌نژاد، علی. (1376). ادبیات داستانی، دانشنامۀ ادب فارسی 2. چاپ اول، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
مدرسی، فاطمه. (1390). فرهنگ توصیفی نقد و نظریه­های ادبی. چاپ اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
میرصادقی، جمال. (1383). داستان­های نام­آور ایران. چاپ اول، تهران: نشر اشاره.
میرصادقی، جمال. (1376). ادبیات داستانی (قصه، رمانس، داستان کوتاه، رمان). چاپ سوم، تهران: انتشارات علمی.
یاقوتی، منصور. (1389). بن‌بست. چاپ اول، تهران: انتشارات افراز.
یاقوتی، منصور. (1365). پاجوش. چاپ اول، تهران: نشر آینده.
یاقوتی، منصور. (1390). تنهاتر از ماه. چاپ اول، تهران: انتشارات آزادمهر.
یاقوتی، منصور. (1374). توشای پرنده غریب زاگرس. چاپ اول، تهران: نشر آروین.
یاقوتی، منصور. (1391). داستان‌های آهودره. چاپ اول، تهران: انتشارات شباهنگ.