بررسی تاثیر مهارت موسیقی بر خلاقیت طراحی دانشجویان معماری (بر اساس آزمون تورنس و ارزیابی طراحی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه ازاد اسلامی واحد مشهد

10.22034/ias.2021.246273.1345

چکیده

روش‌های تحقیق و طراحی در حل مسائل متکثر و پیچیده دنیای امروز بر خلاقیت تاکیدی مضاعف دارد و از طرفی زمینه‌ها و یا بسترهای رشد تفکر و عمل خلاق، از مباحث اصلی آموزش پیشرو در رشته های مختلف علمی و فلسفی است. رابطه خلاقیت با هنر و معماری به عنوان یک هنر کاربردی نیز موضوع مورد بحث و تحقیق بسیاری از محققین بوده است. این پژوهش با فرض وجود ارتباط بین دانش هنری و توسعه خلاقیت دانشجویان معماری، چگونگی تاثیر مهارت نواختن موسیقی را بر طراحی خلاقانه آنان، مورد بررسی قرار می دهد.
روش پژوهش در این مقاله بصورت ترکیبی و بر اساس طرح تحقیق کرسول تنظیم شده و از روش کتابخانه ای و اسنادی به آزمون ختم می شود، لیکن رویکردی استدلالی و منطقی بر کل مسیر حاکم است. بر این اساس جامعه هدف شامل گروهی 46 نفره از دانشجویان مقطع کارشناسی معماری هستند که مورد آزمون نظری(آزمون خلاقیت تورنس) و سپس آزمون عملی با انجام اسکیس معماری قرار می‌گیرند. نتایج حاصل از آزمون‌ها بیان کننده آن است که گروه آشنا به دانش موسیقیایی، در آزمون خلاقیت تورنس و هم در آزمون کوتاه مدت طراحی بر اساس شاخص‌های معرفی شده از خود خلاقیت نسبی بیشتری بروز می دهند لیکن این میزان انطباقی با فرض و انتظار اولیه ندارد و از طرفی دیگر تحلیل و ارزیابی انجام شده به تفکیک جنسیت و شاخص‌های اثر خلاقه، نتایج قابل توجهی را بیان می کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effects of music skill on the creativity design to architecture students (Based on the Torrance test and evaluate the design)

نویسندگان [English]

  • َAlireza Rezvani
  • Davod Baradaran Tavakoli
Department of Architecture, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Mashhad Branch
چکیده [English]

Research and design methods in solving the complex and complex problems of today's world have a double emphasis on creativity, and on the other hand, the fields or contexts for the development of creative thinking and practice are the main topics of leading education in various scientific and philosophical disciplines. The relationship between creativity and art and architecture as an applied art has also been discussed and researched by many researchers. Assuming a relationship between artistic knowledge and the development of creativity of architecture students, this study questions how the effect of playing music skills on their creative design, and its purpose is to find the effect of familiarity with this art on the design skills of architects.
The research method of this research uses a combined process based on Creswell research plan, and ends with the library and documentary method of the test, but a reasoning and logical approach governs the whole path. Accordingly, the target population consists of a group of 46 undergraduate students of architecture who are subjected to theoretical tests and then practical tests by performing architectural sketches. The results of the tests indicate that the group familiar with musical knowledge, in the Torrance creativity test and in the short-term design test based on the introduced indicators, show more relative creativity, but this rate is adaptable to the initial assumption and expectation. On the other hand, the analysis and evaluation performed by gender and indicators of creative effect, express significant results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Architecture
  • Music
  • Creativity
  • Torrance test
  • Architectur design