طراحی مدل مدیریت برند سازمان در بانک ملت با تمرکز بر لوگوی برند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 *دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

4 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/ias.2021.261870.1466

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مدیریت برند سازمان در بانک‌ ملت با تمرکز بر لوگوی برند می باشد. اهداف فرعی شامل شناسایی متغیرهای اثرگذار بر مدیریت برند سازمان در بانک ملت و شناسایی ارتباط بین متغییرها بر مدیریت برند این بانک می باشد.

روش: این پژوهش آمیخته و از لحاظ هدف بنیادین است و برحسب روش گردآوری داده‌ها میدانی محسوب می‌شود. تکنیک کیفی مورد استفاده شده فراترکیب و در قسمت کمی تحلیل مدل پویای سیستم بوده است. سوالات اصلی پژوهش : 1) مدیریت برند سازمان در بانک ملت متاثر از چه متغییرهایی است؟ ، 2) روابط بین این متغییرها به چه صورت است؟
جامعه هدف مدیران و خبرگان بانکداری با مدرک کارشناسی ارشد به بالا و سابقه کاری بالای 10 سال بودند. روش نمونه گیری گلوله برفی و تعداد حجم نمونه با توجه به اشباع نظری داده‌ها 7 بوده است. در قسمت کیفی با استفاده از نرم افزار MAXQDA به تحلیل مصاحبه‌ها پرداخته شده و در قسمت کمی با استفاده از نرم افزار Vensim به تحلیل مؤلفه‌های شناسایی شده پرداخته شده است.

یافته‌ها: براساس نتایج پژوهش، درمجموع 15 مقوله و 54 مفهوم شناسایی و استخراج شدند. این مقوله‌ها شامل مدیریت هویت برند، ارزش ویژه برند، فرهنگ سازمانی وغیره می باشد.

نتیجه گیری: یافته‌های پژوهش می‌تواند برای مدیران بانک و کارشناسان بازاریابی نتایج حائز اهمیتی داشته باشد. کاملاً آشکار است که اهمیت این مقوله در صنعت خدمات مالی و بانکداری در ایران، به‌واسطه تشدید جریان حرکت بانک‌ها از حالتی ایستا به صنعتی رقابتی و پویا، بیش‌ازپیش احساس شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the brand management model of the organization in Bank Mellat with a focus on the brand logo

نویسندگان [English]

  • Sara Pesaran afsharian 1
  • Mohammad Haghighi 2
  • Mahdi Haghighi Kaffash 3
  • Hashem Aghazade 4
1 Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Associate Prof., Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Associate Prof., Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’I University, Tehran, Iran
4 Associate Prof., Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: The purpose of this study is to design a brand management model of the organization in Bank Mellat with a focus on the brand logo. Sub-objectives include identifying the variables affecting the brand management of the organization and the relationship between the variables on the brand management of this bank.

Method: This research is mixed and fundamental in terms of purpose and is considered a field in terms of data collection method. The qualitative technique used has been hybrid and in the quantitative part has been the dynamic model analysis of the system. Research questions: 1) What variables are affected by the brand management in Bank Mellat? 2) What are the relationships between these variables?
The target population was managers and banking experts with a master's degree or higher and more than 10 years of work experience. The method of snowball sampling and the number of sample volumes according to the theoretical saturation of the data was 7. The interviews were analyzed using MAXQDA and in the quantitative part, the identified components were analyzed using Vensim .

Results: Based on the research results, a total of 15 categories and 54 concepts were identified and extracted. These categories include brand identity management, brand equity, organizational culture, and so on.

Conclusion: The importance of this category in the financial services and banking industry in Iran has been felt more than ever due to the intensification of the flow of banks from a static to a competitive and dynamic industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • brand management
  • corporate culture
  • brand identity
  • dynamic brand model