طراحی و تبیین مدل شناسایی فرصت های کارآفرینی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران

10.22034/ias.2021.278040.1572

چکیده

یکی از عواملی که در کنار کار و سرمایه به عنوان منبع رشد و توسعه اقتصادی مطرح است، وجود کارآفرینان با ویژگی‌های پیش برنده‌ای مانند خلاقیت و نوآوری هستند. گسترش روحیه کارآفرینی و تربیت و پرورش کارآفرینان در جامعه اثر مطلوبی بر رشد اقتصادی و اجتماعی دارد. چرا که کارآفرینان با استفاده صحیح از امکانات اقتصادی و خلق فرصت‌های تجاری جدید موجب بهبود عملکرد بنگاه‌های تولیدی و خدماتی می شوند، بر طبق نتایج بر اساس یافته های مرحله پژوهش کیفی و الگوی پارادایمی به دست آمده، الگویی فرضی تدوین گشت که شامل متغیرهای آموزش مهارت های کارآفرینی، مشاوره، تأمین منابع مالی، زیرساخت های اساسی، (فرهنگی- اقتصادی- فیزیکی- تجاری)، عوامل محیطی، عوامل استراتژیک، عوامل فردی (ویژگی های شخصیتی)، عوامل فرهنگی، دانش اولیه، نیروهای پیش برنده، شبکه های اجتماعی، هوشیاری کارآفرینی، پیامدهای فردی، پیامدهای کلان، اصلاح قوانین و مقررات، ظرفیت سازی و توانمندسازی کارآفرینانه، نظام انگیزش کارآفرینانه، شرایط عمومی تسهیل گر و شرایط عمومی محدودکننده بوده است. بر اساس میزان ضریب تاثیر بدست آمده، اصلاح قوانین و مقررات، پیامدهای کلان، عوامل فردی، مشاوره، پیامدهای فردی، آموزش با ضریب تاثیر، منابع مالی، عوامل محیطی، عوامل فرهنگی، دانش، نظام انگیزش کارآفرینانه، ظرفیت سازی و توانمند سازی کارآفرینانه، شرایط عمومی محدودکننده، شبکه های اجتماعی، زیرساخت های اساسی، هوشیاری کارآفرینی، شرایط عمومی تسهیل گر، عوامل استراتژیک و نیروهای پیش برنده، به ترتیب بیشترین تا کمترین میزان تاثیر را به خود اختصاص داده اند. لذا باید به اصلاح قوانین و مقررات در جهت بهبود و ایجاد فرصت های کارآفرینی تایید داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and explaining the model for identifying entrepreneurial opportunities in the Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization

نویسندگان [English]

  • Pejhman Khashayari
  • Seyed Abbas Heydari
  • Sina NematiZadeh
Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the factors that is considered as a source of economic growth and development along with labor and capital, is the existence of entrepreneurs with progressive characteristics such as creativity and innovation. The development of entrepreneurship and entrepreneurship in society has a positive effect on economic and social growth. Because entrepreneurs improve the performance of manufacturing and service enterprises by using economic opportunities and creating new business opportunities, based on the results based on the findings of the qualitative research stage and the paradigm model, a hypothetical model was developed that includes skills training variables. Entrepreneurship, consulting, financing, basic infrastructure (cultural-economic-physical-commercial), environmental factors, strategic factors, individual factors (personality traits), cultural factors, basic knowledge, driving forces, social networks Entrepreneurial awareness, individual consequences, macro consequences, reform of laws and regulations, entrepreneurial capacity building and empowerment, entrepreneurial motivation system, general conditions facilitator and general conditions have been limiting. Based on the obtained impact factor, reform of rules and regulations, macro consequences, individual factors, counseling, individual consequences, impact training, financial resources, environmental factors, cultural factors, knowledge, entrepreneurial motivation system, capacity building and entrepreneurial empowerment Restrictive general conditions, social networks, basic infrastructure, entrepreneurial awareness, general conditions of facilitator, strategic factors and driving forces, respectively, have the highest to lowest impact. Therefore, it is necessary to approve the amendment of laws and regulations in order to improve and create entrepreneurial opportunities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneur
  • entrepreneurial opportunities
  • factors affecting entrepreneurship
  • structural equation technique