ارزیابی عوامل مؤثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی در خیابان‌های پیاده محور (مطالعه موردی: خیابان پیاده محور چهارباغ عباسی اصفهان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه معماری، مرکز تحقیقات افق های نوین در معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد،ایران.

2 استادیار، گروه معماری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. استادیار، گروه معماری، واحد شاهین شهر، دانشگاه آزاد

3 استادیار، گروه هنر، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد ایران.

10.22034/ias.2021.303932.1718

چکیده

ارتقاء تعاملات اجتماعی از مهمترین جلوه های فضاهای شهری موفق است که تنها به واسطه آن، ابعاد ناملموس حیات مدنی، امکان ظهور به دست می آورند. امروزه استفاده روز افزون از اتومبیل و سلطه تدریجی حرکت سواره بر پیاده، باعث کاهش تمایل به مشارکت های اجتماعی در فضاهای شهری شده است. این موضوع ضمن پرداختن به اهمیت تعاملات اجتماعی ، ضرورت بازگشت به مقوله پیاده مداری را مطرح می کند. با در نظر گرفتن اهمیت مسأله، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی در خیابان های پیاده محور پایه ریزی شده است که به صورت مطالعه موردی در خیابان پیاده محور چهارباغ عباسی اصفهان انجام گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است و تلاش شده است با احصای معیارها و شاخص های مؤثر، میزان اهمیت هریک با استفاده از نظر خبرگان مشخص شود. از این رو سه مؤلفه کالبدی، اجتماعی و فعالیتی-عملکردی شناسایی شد و با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم افزار Expert Choice ، به تعیین ضرایب اهمیت معیارها و زیر معیارها اقدام شد. جامعه مورد پژوهش را کارشناسان تشکیل داده اند که در پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه به صورت تصادفی انتخاب شده اند. نتایج حاکی از آن است که معیار کالبدی با وزن0.31 نسبت به بقیه معیارها از اهمیت بیشتری بر خوردار است و معیارهای تنوع بصری و نفوذپذیری از معیار اصلی کالبدی با وزن 0.29 بیشترین ضریب اهمیت را در فرآیند ارتقاء تعاملات اجتماعی از منظر متخصصین به خود اختصاص داده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of effective factors on promoting social interactions in pedestrian streets (Case study: Chaharbagh Abbasi pedestrian street in Esfahan

نویسندگان [English]

  • Sara Davari 1
  • Abouzar Majlesi Koupaei 2
  • Zahra Fanaei 3
1 Ph.D Student, Department of Architecture, Advancement in Architecture and Urban Planning ResearchCenter, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Architecture, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran. Assistant Professor, Department of Architecture, Shahin Shahr Branch, Islamic Azad University, Shahin Shahr, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Art, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
چکیده [English]

The promotion of social interactions is one of the most important manifestations of successful urban spaces. But in the present era, the increasing use of cars and the gradual domination of pedestrian movement has reduced the social participation in urban spaces. This issue, while addressing the importance of social interactions in urban life, raises the need to return to the category of pedestrians. Therefore, the present study is based on identifying and evaluating the factors affecting the promotion of social interactions in pedestrian streets. The present study was conducted as a case study in Chaharbagh Abbasi Pedestrian Street of Isfahan. This research is of applied type and descriptive-analytical research method and an attempt has been made to determine the importance of each of the effective criteria and indicators using the opinion of experts. Therefore, effective criteria for promoting social interactions were identified in three components: physical, social and activity-functional. Then, using the Analytic Hierarchy Process (AHP) and Expert Choice software, the importance coefficients of the criteria, sub-criteria and their prioritization were determined. The study population consisted of experts who were randomly selected to answer the questionnaire questions. The results indicate that , the physical criterion with a weight of 0.31 is more important than the other criteria and the sub-criteria of visual diversity and permeability of the main physical criterion with a weight of 0.29 have the highest coefficient of importance in the process of promoting social interactions from the perspective of experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Interactions
  • Urban Space
  • Pedestrian Street
  • Chaharbagh Abbasi Street
  • Esfahan