قرآن کریم. (۱۳۷۴). ترجمه و توضیحات بهاءالدین خرمشاهی. تهران: نیلوفر و جامی.
آشوری، داریوش. (۱۳۸۴). شعر و اندیشه. تهران: مرکز.
اخوان ثالث، مهدی. (۱۳۷۸). آخر شاهنامه. تهران: مروارید.
اخوان ثالث، مهدی. (۱۳۷۹). از این اوستا. تهران: مروارید.
اخوان ثالث، مهدی. (1383). زمستان. تهران: مروارید.
ابراهیم تبار، ابراهیم. (۱۳۹۵). «تحلیل ساختاری "میراث" اخوان ثالث». فصلنامه پژوهشهای ادبی. شماره ۵٣. صص32-9.
امید علی، حجت. (۱۳۹۲). «نمادپردازی در چند شاعر و مقایسه آنها با هم»، فصلنامه تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی. شماره ١٩. صص 204-189.
براهنی، رضا. (۱۳۷۱). طلا در مس. ج ١. تهران: نویسنده.
بشردوست، مجتبی. (۱۳۷۹). زندگی و شعر محمدرضا شفیعی کدکنی درجستجوی نیشابور. تهران: ثالث.
بلعمی، ابو علی. (۱۳۸۶). تاریخ بلعمی. تصحیح ملک الشعرای بهار و محمد پروین گنابادی. تهران: هرمس.
پورنامداریان، تقی. (۱۳۸۱). خانهام ابری است. تهران: سروش.
تبریزی، محمد حسین. (۱۳۶۲). برهان قاطع. به اهتمام محمد معین. تهران: امیرکبیر.
حسین پور چافی، علی. (۱۳۹۰). جریانهای شعری معاصر فارسی از کودتا انقلاب. تهران: امیرکبیر.
دستغیب، عبدالعلی. (۱۳۷۳). نقد آثار احمد شاملو. تهران: آروین.
دلا شو، م. لوفلر. (۱۳۶۴). زبان رمزی افسانهها. ترجمه جلال ستاری. تهران: طوس.
دهخدا، علی اکبر. (۱۳۸۶). امثال و حکم. تهران: مرکز.
روزبه، محمدرضا. (۱۳۸۹). شعر نو فارسی. تهران: حروفیه.
زرین کوب، عبدالحسین. (۱۳۸۸). آشنایی با نقد ادبی. تهران: سخن.
زمردی، حمیرا. (١٣٨٧). نمادها و رمزهای گیاهی در شعر فارسی. تهران: زوار.
سالمیان، غلامرضا؛ محمد، آرتا و حیدری، دنیا. (۱۳۹۱). «بررسی تطبیقی دلالت معنایی نمادها در ادبیات کلاسیک و اشعار احمد شاملو». فصل نامه زبان و ادبیات پارسی. شماره ٧٣. صص 98-67.
سپهری، سهراب. (۱۳۸۵). هشت کتاب. تهران: طهوری.
ستاری، جلال. (۱۳۷۹). مدخلی بر رمز شناسی عرفانی. تهران: مرکز.
سیاهپوش، حمید. (۱۳۷۶). یادنامه فروغ فرخزاد. زنی تنها. تهران: نگاه.
شاملو، احمد. (۱۳۸۲). مجموعههای آثار. تهران: نگاه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (۱۳۸۵). آیینهای برای صداها. تهران: سخن.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. ۱۳۸۶. هزاره دوم آهوی کوهی. تهران: سخن.
شمیسا، سیروس. (۱۳۶۶). فرهنگ تلمیحات. تهران: میترا.
شمیسا، سیروس. ١٣٧۶. بیان. تهران: فردوس.
شمیسا، سیروس. ۱۳۷۷. فرهنگ اشارات ادبیات فارسی. تهران: فردوس.
شهیدی، سید جعفر. (۱۳۶۵). «شعر و اثر آن در اجتماع». فصلنامه رشد و ادب فارسی. شماره ٢. صص١٠ـ ۶.
عالی عباس آباد، یوسف. (۱۳۸۹). «تحلیل ساختاری شعر اسطورهای. معراج نامه شفیعی کدکنی». فصلنامه تخصصی پیک نور. شماره ٢. صص 155-132.
عهد جدید. (۱۳۸۷). ترجمه پیروز سیار. تهران: نی.
عهد عتیق. (۱۳۹۷). ترجمه پیروز سیار. تهران: نی و هرمس.
فتوحی، محمود (1386). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
فرخزاد، فروغ. (۱۳۷۹). دیوان اشعار. تهران: مروارید.
فطورهچی شبستری، اکرم؛ گری سرای، نازیلا. (1395). «نقد و بررسی احیای خانه مشروطه(خانه کوزه کنانی) از دیدگاه مبانی نظری مرمت بناها و بافتهای تاریخی»، چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در عمران، معماری و شهرسازی.
فیروزی، حسن؛ اسماعیل پور، ابوالقاسم و وفایی، عباسعلی. (١٣٩٨). «تحلیل نمادهای شعر پایداری در اشعار احمد شاملو». دانشگاه شهید باهنر کرمان. شماره ٢٠. صص 154-131.
کسایی مروزی، ابوالحسن. (۱۳۶۸). کسایی مروزی، زندگی، اندیشه و شعر او. تحقیق و تألیف محمد امین ریاحی. تهران: طوس.
کینژاد، محمدعلی؛ شیرازی، محمدرضا. (1389). «خانههای قدیمی تبریز»، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، تهران: مؤسسه تألیف و ترجمه نشر آثار هنری.
لنگرودی، شمس. (۱۳۹۰). تاریخ تحلیلی شعر نو. تهران: مرکز.
محمدی آملی، محمد رضا. (١٣٧٩). آواز چگور. تهران: ثالث.
محمدی، محمد حسین. (۱۳۷۴). فرهنگ تلمیحات شعر معاصر. تهران: میترا.
معمار، داریوش. (۱۳۸۹). «تفریق جمعی تحلیل آثار ۱۳ نو پرداز از نیما تا امروز». تهران: نگاه.
مناجاتی، علیرضا. (۱۳۸۹). اومانیسم در اشعار شاملو و فدریکوگارسیا لورکا. پایان نامه ارشد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران. به راهنمایی ناصر حسینی.
ناصری، ناصر؛ یوسفی، لعیا. (۱۳۹۶). «جاودانگی و نامیرایی در اسطورههای شاملو»، فصلنامه ادبیات عرفانی اسطوره شناختی. شماره ۴١. صص 298-265.
وارنر، رکس. (۱۳۸۹). دانشنامه اساطیر جهان. برگردان ابوالقاسم اسماعیل پور. تهران: اسطوره.
یوشیج، نیما. (۱۳۶۸). درباره شعر و شاعری. گرد آوری و تدوین سیروس طاهباز. تهران: دفترهای زمانه.
یوشیج، نیما. (۱۳۷۱). مجموعه کامل اشعار. تهران: نگاه.