اولویت بندی معیارهای فرهنگی و اقتصادی ایرانیان با تأکید بر نقش دوسالانه های جهانی هنر و اقتصاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران

2 گروه علوم اجتماعی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران

3 گروه علوم اجتماعی، سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، مشهد، ایران

10.22034/ias.2021.268995.1514

چکیده

این تحقیق، با هدف «اولویت‌بندی معیارهای تعاملات فرهنگی- اقتصادی ایرانیان با تأکید بر نقش دوسالانه‌های جهانی هنر و اقتصاد» تدوین شد. تعداد ده نفر از شهروندان شهر قوچان به روش گرندد تئوری و نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و ابزار سنجش نرم‌افزار آماری MAXQDA بود. در ابتدا مهم‌ترین معیارهای احترام و تأیید اجتماعی تعیین و سپس اولویت‌بندی گردید. در این رابطه، معیارهای اولویت‌دار احترام  به ترتیب شامل «اخلاق، صداقت، پول، عدالت و تظاهر» و معیارهای تأیید اجتماعی به ترتیب شامل «خانواده، پول. پولدار خیر، صداقت، خیر بودن، اخلاق و احترام متقابل» بود. همچنین مقوله اصلی تحقیق با عنوان «احترام و تأیید اجتماعی، در راستای تامین منفعت فردی فارغ از آرمان‌های موجود» کشف گردید. در مدل نهایی، تعداد 406 کد باز، 88 مقوله (1) و 11 مقوله (2) و تعداد 6 مقوله (3) به‌عنوان شرایط احاطه‌کننده (علی، زمینه‌ای و مداخله، راهبردی، پیامدی و پدیده اصلی) پدیده اکتشافی به‌دست آمد. ارزیابی تحلیل نهایی نشان داد که فرهنگ شهروندان قوچانی در حد نیمه‌سنتی بوده و در  حال گذار به جامعه مدرن می باشد و تاکنون معیارهای اصیل بومی، به‌عنوان اولویت‌های احترام و تأیید اجتماعی محسوب گردیده که بر تعاملات اجتماعی شهروندان اثرگذار است.
اهداف پژوهش:

اولویت‌بندی معیارهای احترام و تأیید اجتماعی در تعاملات فرهنگی- اقتصادی ایرانیان.
شناسایی شرایط احاطه‌کنندۀ احترام و تأیید اجتماعی مبتنی بر تعاملات فرهنگی- اقتصادی ایرانیان.

سؤالات پژوهش:

اولویت‌بندی معیارهای تأیید و احترام اجتماعی مبتنی بر تعاملات فرهنگی- اقتصادی ایرانیان کدام است؟
چه شرایطی بر پدیده اکتشافی معیارهای تأیید و احترام در تعاملات فرهنگی- اقتصادی اثرگذار است؟

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prioritizing the criteria of Iranian cultural-economic interactions with emphasis on the role of the World Biennial of Art and Economy

نویسندگان [English]

  • Zahra Rezaee 1
  • Ahmad Sadeghi 2
  • Hamed Bakhshi 3
1 Department of Social science, Quchan Branch, Islamic Azad University, Quchan, Iran
2 Department of Social Sciences, Quchan Branch, Islamic Azad University, Quchan, Iran
3 Department of socia science. Khorasan Razavi University Jihad Organization, Mashhad, Iran
چکیده [English]

This study was developed with the aim of prioritizing cultural criteria of social approval and respect among the citizens of Quchan with a grounded strategy. Ten citizens of Quchan were selected by theoretical sampling method using snowball technique. The data collection tool was semi-structured interview and the measurement tool was statistical software maxqda 1.18. First, the most important criteria of social respect and approval were determined and then prioritized. In this regard, the criteria of "morality, honesty, money, justice and pretense" are among the criteria with the priority of social respect and "family, money. "Wealthy, honesty, benevolence, morality and mutual respect" were among the priorities of approval, respectively. In selective coding, the main phenomenon or category was "social respect and approval, in order to ensure individual benefit regardless of existing ideals." In the final model, 406 open source, 88 categories (1) and 11 categories (2) and 6 categories (3) as conditions (causal, contextual and intervention, strategic, consequential and main phenomenon) are among those surrounding the exploratory phenomenon. Was obtained. The results showed that the culture of Quchani citizens is semi-traditional and is in transition to modern society, and still the original indigenous criteria are considered as priorities of respect and social approval effective in social relations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social respect
  • social approval
  • grounded theory
  • cultural-economic interactions
آجیلی، هادی؛ و بیگی، مهدی. (1392). «کالبدشکافی سبک زندگی در جامعه سرمایه‌داری». فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 4.(13)، 81-95.
اسکندری، حسین و کاظمی، کاظم. (1393). «بررسی جهت‌گیری‌های ارزشی نسل جوان و عوامل مؤثر بر آن». ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ اﺳﻼﻣﯽ، 2(22). 165-174.
احمدی، یعقوب. (1395). «مطالعه تطبیقی اثر فضای مجازی بر ارزش‌ها با تأکید بر اثر میراث اسلامی». ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ (ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺳﺎﺑﻖ)، 1(2). 178-149.
استراوس، انستم و کوربین، جولیت. (1393). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید: نظریه زمینه‌ای. ترجمه: ابراهیم افشار. تهران: نشر نی.
باکاک، رابرت. (1398). مصرف. ترجمه: خانم صبوری. تهران: ایران صبا.
بلالی، اسماعیل و جعفری، راهله. (1394). «مقایسه‌ همسانی و ناهمسانی نگرش‌ها و رفتارهای اقتصادی زنان شاغل و غیر شاغل شهر همدان». فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، 17(67). 26-38.
بقایی سرابی، علی. (1385). «بررسی تأثیر منزلت اجتماعی ادراک شده بر عملکرد شغلی». مطالعات علوم اجتماعی ایران، 2 (8). 124 تا 144.
بنت، اندی. (1393). فرهنگ و زندگی روزمره. ترجمه: حسن چاوشیان و لیلا جو افشانی، چاپ: دوم، تهران: نشر اختران.
بوردیو، پیر. (1395). تمایز: نقد اجتماعی قضاوت‌های ذوقی. ترجمه: حسن چاوشیان، چاپ چهارم، تهران: نشر ثالث.
بودریار، پیر. (1398). جامعه مصرفی. ترجمه: ایزدی، تهران: نشر ثالث.
تیبوتی، دلین. (1388). جامعه‌شناسی مصرف و گردشگری و خرید. ترجمه: رضا سعیدی، تهران: نشر جامعه‌شناسان.
جنکینز، رابرت. (1396). هویت اجتماعی. ترجمه: ناصر میرزابیگی، تهران: نشر آگه.
خواجه‌پور و همکاران. (1393). «مطالعه‌ای بر روی ارزش‌های ایرانی». کنفرانس بین‌المللی واشنگتن. رشته مدیریت راهبردی.
دهقان، حسین. (1399). «بررسی رابطه تعلق ملی بر گرایش مهاجرت به خارج از کشور در بین شهروندان مشهدی». رساله دکتری رشته جامعه‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی قوچان.
ذکایی، محسن. (1393). فضای جوانان وزندگی روزمره در تهران. تحقیقات فرهنگی ایران، 7 (3). 24-35.
صمدی، منصور. (1386). رفتار مصرف‌کننده. تهران: نشر آییژ.
فاضلی، محمدصادق. (1388). مصرف و سبک زندگی. تهران: نشر صبح صادق.
فیروزجائیان، علی‌اصغر؛  گرامی، فتح‌اله. (1393). «بررسی رابطه بین سرمایه فرهنگی و منزلت اجتماعی دبیران (مطالعه موردی: دبیران مدارس متوسطه شهر خلخال)». مطالعات علوم اجتماعی ایران، 7 (41)، 23-34.
کبیری، افشار. منوچهری، ایوب؛ و بابازاده، رسول. (1397). «تحلیل جامعه‌شناختی گونه‌های مدگرایی در میان شهروندان استان آذربایجان غربی». علمی- پژوهشی وزارت علوم، 7(4)،763-789.
کرمانی، مهدی؛ نوغانی دخت بهمنی، محسن و محمدی، فردین. (1398). خلق نظریه در مطالعات کیفی: رویکردی کاربردی به نظریه زمینه‌ای. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
گل محمدی، ا. (1394). جهانی‌شدن فرهنگ و هویت. تهران: نشر نی.
گیدنز، آ. (1391). تجدد و تشخص. ترجمه: ناهید موفقیان، تهران: نشر نی.
مدنی لواسانی و وثوقی. (1393). «معنای اجتماعی پول از دیدگاه زنان متأهل شهر کرج». پژوهش‌های ‌انسان‌‌شناسی‌ ایران‌، 4(1)، 67-47.
مقصودی، ط. (1393). بررسی روابط الگوی مصرف پوشاک و هویت اجتماعی. مشهد: انتشارات آستان قدس.
محمدی مقدم یوسف، جعفری محمد و نصری سماکوش، رضا. (1394). «بررسی تأثیر سبک زندگی بر منزلت اجتماعی کارکنان پایور (مورد مطالعه: دانشگاه علوم انتظامی امین)». فصلنامه انتظام اجتماعی،7(2). 143 - 160.
محمدپور، احمد و طیبی‌نیا، موسی. (1389). «عوامل مؤثر بر هویت فرهنگی دانش‌آموزان اسدآباد». دوفصلنامه علمی ـ تخصصی «پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه». شماره پنجم، 1389:53 -74.
مدنی لواسانی، شایسته و وثوقی، منصور. (1393). «بررسی موانع ساختاری در جهت شکل‌گیری و ارتقاء توسعه فرهنگی در ایران؛ چالش‌ها و راهکارها». مطالعات توسعه اجتماعی ایران. 4(3). 81-96.
مهرآیین، مصطفی؛ مبشری، محمد و طالبان، محمدرضا. (1389). «بررسی روند دگرگونی ارزشی در ایران». دانشنامه علوم اجتماعی تربیت مدرس،2(3)، 44-58.
نیک‌زاد، مهرداد. (1382). بررسی الگوی مصرف پوشاک و هویت اجتماعی. تهران: نشر نی.
وبلن، تورشتاین. (1396). نظریه طبقه مرفه. ترجمه: فرهنگ و ارشاد، تهران: نشر نی.
یزدان پناه، لیلا و حکمت، فاطمه. (1393). «بررسی عوامل مؤثر بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی جوانان (مطالعة دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان)». مجلة مطالعات اجتماعی ایران، 8(2). 127 -150.
Adams. Swann Arp, Charles E. Matthews, Cara B. Ebbeling, Charity G. Moore, Joan E. Cunningham, Jeanette Fulton, and James R. Hebert. (2005). The Effect of Social Desirability and Social Approval on Self-Reports of Physical Activity, Journal of Research in Personality. 37 (2003) 23–40.
Anthony.Danu B. Holmes.John G. and Wood. Joanne V.Social Acceptance and Self-Esteem. (2007). Tuning the Sociometer to Interpersonal Value, Journal of Personality and Social Psychology 2007, Vol. 92, No. 6, 1024 –1039.
Andy Lee, Carolyn U. Lambert & Rob L. (2012). Customer Preferences for Social Value over Economic Value in Restaurants, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 473-488.
Burcu Karaşar, Anxie& Baytemir,K. (2018). Need for Social Approval and Happiness in College Students: The Mediation Role of Social, Universal Journal of Educational Research 6(5): 919-927. 2018.
Colin F. Camerer and Ernst F. (2006). When Does ‘‘ Economic Man’’ Dominate Social Behavior? Scienc,VOL 311, JANUARY. 2006.
Dittmar, Helga, Susanne Friese, Jane B. (1995). “Gender Identity and Material Symbols: Objects and Decision Considerations in Impulse Purchases”, Jornal Of Economic Psychology.
Judith A. Hall Northeastern University Erik J. Coats. (2005). Nonverbal Behavior and the Vertical Dimension of Social Relations: A Meta-Analysis, Psychological Bulletin. Vol. 131, No. 6, 898–924.
Judith A. Hall, Erik J. Coast, Lavonia Smith L. (2005). Nonverbal Behavior and the Vertical Dimension of Social Relations: A Meta-Analysis, Psychological Bulletin, Vol. 131, No. 6, 898–92.
Kordzadeh Kermani M. (2014). Immorality and Illegality of Sanctions and Iranian Response. Iranian Review Foreign Affairs. 2014;5(1):89–120.
Lilaz S. (2017). the people of Iran are under the absolute poverty,line. http://www.eghtesadonline.com. Accessed November 7, 2017.
Lee, Euehun, Anil Mathur, Choong Kwai Fatt, George P Moschis. (2012). “The timing and context of consumer decisions Insights from the life course paradigm”, Marketting Letters, Vol 23, Is 3, 2012.
Mansoor, M. (2018). Published online, 2018 Jan 20 7(5): 374–393.
Nathan.C DeWall and Bushman, Brad, J. (2010). Social Acceptance and Rejection: The Sweet and the Bitter, Current Directions in Psychological Science. 20(4) 256–260
Ori Heffetz, Robert H. Frank. (2011). Evidence and economic implications, Handbook of Social Economic, 70_89.
Colin F. Camere, Ernst Fehr. (2006). When, Does “Economic Man” Dominate Social Behavior? science 311, 47-52.
Saltzman. Jennifer L, and Leary. Mark R. (2003). Social approval and trait self-esteemq Geoff Mac.Donald,Journal of Research in Personality, 37 (2003) 23–40.