احسن، عبدالشکور. (1355). یادنامه ناصرخسرو (مجموعه مقالات به مناسبت هزارمین سال ولادت ناصرخسرو). مشهد: دانشگاه فردوسی.
احمدی، بابک. (1382). واژهنامه فلسفی مارکس. تهران: نشر مرکز.
اسلامی ندوشن، محمدعلی. (1390). آواها و ایماها، تهران: قطره.
اسمیت. رنالد گرگور. (1385). مارتین بوبر. ترجمۀ مسعود سیف. تهران: حقیقت.
اعتصامی، پروین. (1363). دیوان قصاید و مثنویات و تمثیلات و مقطعات خانم پروین اعتصامی. چاپ هشتم، تهران: ایوالفتح اعتصامی.
اعتصامی، پروین. (1387). دیوان با مقدمۀ ملکالشعرای بهار. تهران: نگاه.
الفاخوری، حنّا. (1361). تاریخ ادبیات عربی. ترجمۀ عبدالحسین آیتی. تهران: توس.
امام علی. (بیتا). غررالحکم. 160.
اونامونو، میگل د. (1385). درد جاودانگی. ترجمه: بهاءالدین خرمشاهی. تهران: ناهید.
ایزدیار، محسن. (1396). «بررسی انسانگرایی شاعران معاصر از دیدگاه معرفتشناسی». فصلنامه پژوهشهای اعتقادی کلامی، شماره 28، صص40-21.
باختری، واصف. (1370). «ناصرخسرو و نقد فلسفه». فصلنامه حجت، کانون فرهنگی حکیم ناصرخسرو بلخی. شماره 2، 1.
بال، فرزاد و عبّاسی، حبیب. (1394). «تحلیل رابطۀ انسان و خدا در میراث عرفانی ابوالحسن خرقانی با الهام از نظریه «من و تو»ی مارتین بوبر». دو فصلنامۀ ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا، شماره 43، 71-12.
بوبر، مارتین. (1380). من و تو. ترجمۀ ابوتراب سهراب و الهام عطاردی. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
پریستلی، جی.بی. (1391). سیری در ادبیات غرب. ترجمۀ ابراهیم یونسی. چاپ ششم، تهران: امیرکبیر.
حافظ، شمسالدین محمد. (1395). دیوان حافظ . به سعی سایه، چاپ هجدهم، تهران: نشر کارنامه.
حکاک، احمد کریمی. (1384). طلیعه تجدّد در شعر فارسی، تهران: مروارید.
حکیمی، محمودی. (1385). در مدرسه ناصر خسرو قبادیانی. چاپ دوم، تهران: قلم.
حمیدیان، سعید. (1383). در ادب پارسی (مقالات و نقدها دربارۀ فردوسی، سعدی، حافظ، پروین و موضوعات مهّم ادبی و زبانی». تهران: قطره.
دهباشی، علی. (1370). یادنامه پروین اعتصامی (مجموعۀ تعاملات) تهران: دنیای مادر.
رزمجو، حسین. (1375). انسان آرمانی و کامل در ادبیات حماسی و عرفانی. چاپ دوم، تهران: امیرکبیر.
زرینکوب، عبدالحسین. (1370). پروین زنی مردانه در قلم و شعر و عرفان، نقل در: یادنامۀ پروین اعتصامی، گردآوردۀ علی دهبائی، تهران: دنیای مادر.
سارتر، ژان پل. (1387). ادبیات چیست؟ تهران: نیلوفر.
سروش، عبدالکریم. (1387). از شریعتی. تهران: صراط.
سعدی، مصلح ابن عبد اله. (1363). کلیات. ویراستۀ خرمشاهی. تهران: امیر کبیر. چاپ چهارم.
شریعتی، علی. (1369). انسان (مجموعۀ آثار 24) تهران: انتشارات الهام.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1386). زمینۀ اجتماعی شعر فارسی، تهران: اختران با همکاری زمانه.
شمیسا، سیروس. (1381). نقد ادبی. تهران: کارنامه.
شمیسا، سیروس. (1391). مکتبهای ادبی. چاپ دوم، تهران: قطره.
شمیسا، سیروس. (1376). نگاهی به فروغ. چاپ سوم، تهران: مروارید.
صابرنیا، مهدیه؛ سلطان قرائی، صبا. (1392). «تقابل دو دیدگاه: انسان در معماری اسلامی، انسان در معماری امروز». دومین همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی.
قبادیانی، ناصرخسرو. (1370). دیوان به تصحیح مجتبی مینوی. مهدی محقق، چاپ چهارم، تهران: دانشگاه تهران.
ماحوزی، مهدی و تاجنیا کیمیا. (1393). ملازمت «انسان» و «خرد» در شعر ناصر خسرو و ابوالعلاء. مطالعات ادبیات تطبیقی، ش 32، 128-113.
محمدی وکیل، مینا؛ بلخاری قهی، حسن. (1393). «تحریم صورتگری تا صورتگری عریان: نگاهی به سیر تحول نمایش پیکره انسان در تاریخ هنر و بهویژه ایران». نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، ش2، 16-5.
محمدی، محمدحسین. (1385). فرهنگ تلمیحات شعر معاصر. تهران: میترا.
مشرّف، مریم. (1391). پروین اعتصامی پایهگذار ادبیات نئوکلاسیک ایران. تهران: سخن.
نصری، عبداله (1371). سیمای انسان کامل از دیدگاه مکاتب. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
نصری، عبداله. (1386). انسان. تهران: دانشگاه پیام نور.
نوروزی، داود؛ خانی، ثوراله و کرمی، کلوری. (1393). «انسان در دیدگاه سعدی و نیما یوشیج». مجله مطالعات انتقادی ادبیات. شماره 2، 2.
هانسبرگر، آلیس سی. (1390). ناصرخسرو لعل بدخشان (تصویری از شاعر، جهانگرد و فیلسوف ایرانی). ترجمۀ فریدون بدرهای. چاپ دوم، تهران: فروزان.
یوسفی، غلامحسین. (1376). چشمه روشن. تهران: چشمه.
Moayyad, H. (1994). (ed), once a dewdrop, essays on the poetry of parrine'teasami' edited with an introduction by heshmatmoayyad, biblie the ca iranica, literature series #1, costa meca, calif: mazda publishers.