بررسی و مقایسۀ مسائل غنایی و اجتماعی در اشعار فریدون مشیری و فروغ فرخزاد با آثار نقاشی فرح اصولی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، ارومیه. ایران

2 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اورمیه، ارومیه، ایران

3 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، ارومیه ایران

10.22034/ias.2022.362048.2054

چکیده

توجه فروغ در دورة نخستِ شاعری به شیوة سرایش مشیری سبب شده تا شعر این دو از نظر زبانی و عاطفی شباهت‌هایی داشته باشند. سادگی و صمیمیّت زبان شعر مشیری، بسیار مورد توجّه فروغ بود و از طرف دیگر غنای عاطفی اشعار مشیری فراتر از عاطفۀ حاکم بر شعر یک مرد است؛ علاوه‌بر این، تصاویر شعری این دو شاعر نیز متمایز جلوه می‌کند. روح لطیف آن‌ها مضامین اجتماعی را با تصویرسازی‌های نرم به‌گونه‌ای در چشم مخاطب جلوه‌گر می‌سازد که گویی نقاشی چیره‌دست، در ذهن آن‌ها نقش‌آفرینی ‌کرد است. از این‌رو بررسی، این نقاشی‌های مجسم با نقاشی‌های مصور جالب به نظر می‌رسد؛ لذا ضرورت تحقیقی مستقل در این حوزه احساس می‌شود. با نگاهی به نقاشی‌های فرح اصولی درمی‌یابیم که این نقاش معاصر، با الهام‌گیری از اشعار معاصر به خلق اثر می‌پردازد. از همین رو مقایسه مضامین غنایی - اجتماعی اشعار فریدون و فروغ با نقاشی‌های وی، نقاط مشترک فراوانی در آثار این هنرمندان به‌دست می‌دهد.
اهداف پژوهش:

مقایسۀ قوۀ تخیل شعر و نقاشی در مسائل اجتماعی.
بررسی شباهت‌های مسائل اجتماعی در دو هنر متفاوت (هنر و شعر).

سؤالات پژوهش:

مسائل غنایی و اجتماعی در اشعار مشیری و فروغ چه جایگاهی دارد؟
مضامین غنایی و اجتماعی در آثار فرح اصولی چه جایگاهی دارد؟

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis and comparison of lyrical and social issues in the poems of Fereydoun Moshiri and Forough Farrokhzad with the pante works of Farah Usoli.

نویسندگان [English]

  • Roqayyeh Rajabi Qazikandi 1
  • Abdulnasser Nazarian 2
  • Alireza Mozaffari 3
1 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
2 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
3 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, Urmia University, Urmia, Iran

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lyrical poetry
  • social poetry
  • "Feridon Moshiri and Foroughfarakhzad"
  • social painting
  • Farah Usoli
براهنی، رضا. (1371). طلا در مس. تهران: ناشر: نویسنده.
جلالی، بهروز. (1375). جاودانه زیستن، در اوج ماندن. چاپ دوم، تهران: مروارید.
رؤیایی، یدالله. (1357). از سکوی سرخ. تهران: مروارید.
زرقانی، سید مهدی. (1387). چشم‌انداز شعر معاصر ایران، چاپ سوم، تهران: ثالث.
زمانی نعمت‌سرا، کامران. (1380). در محفل عزای آینه‌ها. تهران: بهار دانش.
سیاه‌پوش، حمید. (1376). زنی تنها (یادنامۀ فروغ فرخزاد). چاپ اول، تهران: نگاه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1390). با چراغ و آینه (در جستجوی ریشه‌های تحول شعر معاصر ایران). چاپ دوم، تهران: سخن.
ـــــــــــ. (1391). رستاخیز کلمات. چاپ سوم، تهران: سخن.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. شاعرانی که با آنها گریسته‌ام، بوی باران؛ 117.
عالی عباس‌آباد، یوسف. (1391). جریان‌شناسی شعر معاصر. چاپ اول، تهران: سخن.
عشقی، فهیمه. (1401). «رویکردی جامعه‌شناختی به آثار تصویری فرح اصولی (مجموعه فضیلت زخمی)». نشریه مطالعات هنر و زیبای‌شناسی. دوره2، شماره3، 10-1.
فرخزاد، فروغ. (1382). دیوان اشعار. چاپ سوم، تهران: ارمغان یوسف.
مرادی کوچی، شهناز. (1379). شناخت‌نامه فروغ فرخزاد. چاپ اول، تهران: قطره.
مشرف تهرانی، محمود [م. آزاد]. (1376). پریشادخت شعر (زندگی و شعر فروغ فرخزاد). تهران: ثالث.
مشیری، فریدون. (1376). بازتاب نفس صبحدمان (کلیات اشعار 2 ج). چاپ هفتم، تهران: سرچشمه.
نظامی عروضی سمرقندی. (1386). احمدبن‌عمربن‌علی، چهار مقاله. به اهتمام دکتر محمد معین، چاپ سیزدهم تهران: صدای معاصر.
نوری، علاء اسماعیل. (1348). صور و اسباب در شعر امروز ایران. چاپ اول، تهران: بامداد.
منتقمی، فاطمه؛ دادخواه، پژمان و شریف‌زاده، محمدرضا. (1401). «خوانش بینامتنی نقاشی‌های فرح اصولی».  پژوهش در هنر و علوم انسانی، دوره7، شماره1، 10-1.