نظریه یادگیری و ارتباط گرایی در آموزش زبان خارجی با تاکید بر کاربرد نقوش هندسی درجلوه های بصری نرم افزارهای آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزش زبان آلمانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22034/ias.2023.384191.2160

چکیده

کاربرد نرم‌افزارهای آموزشی امروز یکی از راه‌های مهم ارائه مطالب آموزشی است. بررسی یادگیری و ارتباط‌گرایی در آموزش زبان‌های خارجی مسئله‌ای است که این پژوهش دنبال می‌کند. در این مقاله سعی بر آن است که به بررسی و تحلیل نظریه ارتباط‌گرایی به‌عنوان یک نظریه یادگیری پرداخته شود که در چند سال اخیر مورد استقبال پژوهشگران قرار گرفته است. تلاش می‌شود راه‌کارهای متناسب در چارچوب آن جهت نحوه برگزاری کلاس آموزش زبان به اساتید و معلمان آموزش زبان ارائه گردد. به‌طور یقین، دیگر در عصر دیجیتال پیاده سازی اصول و قواعد نظریه‌های یادگیری پیشین جهت برگزاری کلاس آموزش زبان کافی نبوده و با پیشرفت تکنولوژی شرایط آموزشی زبان نیز باید در مسیر تغییر، پیشرفت و بروزرسانی قرار گیرد. این پژوهش با استفاده از روش‌های توصیفی- تحلیلی به جمع‌آوری اطلاعات و نیز تحلیل آن پرداخته تا در نهایت به ارائه راه‌کارهای مناسبی در زمینه آموزش زبان خارجی منجر گردد. همچنین سعی بر آن است ابتدا به بررسی این نظریه پرداخته و نقش استاد و زبان‌آموز برشمرده شود و سپس راه‌کارهای جدید طبق اصول و قواعد نظریه ارتباط‌گرایی ارائه گردد تا آموزش زبان خارجی نیز از قافله پیشرفت روزافزون و فراگیر عقب نماند. به‌نظر می‌رسد در راستای برگزاری موفق‌تر کلاس آموزش زبان خارجی بتوان راه‌کارهایی مبتنی بر نظریه ارتباط‌گرایی ارائه داد تا حوزه آموزش نیز همگام با پیشرفت دانش و تکنولوژی پیش رود. کاربرد نرم‌افزارهای آموزشی که دارای جلوه‌های بصری هستند نیز در کیفیت آموزش زبان‌های خارجی نقش مهمی دارد.
اهداف پژوهش:

ارائه راه‌کارهای مناسب در زمینه آموزش زبان خارجی براساس نظریه به روز ارتباط‌گرایی.
بررس نقوش هندسی در جلوه‌های بصری نرم‌افزارهای آموزشی.

سؤالات پژوهش:

چگونه می‌توان زمینه استفاده از نظریه ارتباط‌گرایی را در کلاس آموزش زبان خارجی فراهم کرد؟
کاربرد نقوش هندسی در جلوه‌های بصری نرم‌افزارهای آموزشی چه اهمیتی دارد؟

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The theory of learning and communication in the teaching of ّ foreign ribbon (with emphasis on the use of geometric patterns in the visual aspects of educational software

نویسندگان [English]

  • Aidin Mokhtari nezhad
  • Armin Fazelzad
  • Elham Rahmani
Department of German Language Education, Tehran Central Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communicationism
  • education
  • foreign language learning
  • learning theories
  • communication knowledge
اسکندری، حسین. (1388). «نقد معرفت‌شناسی نظریه ارتباط‌گرایی (دانش ارتباطی و دانش توزیع شده) براساس معرفت‌شناسی اسلامی». تهران: کنفرانس بین‌المللی یادگیری الکترونیک دانشگاه علم و صنعت.
اسکندری، حسین؛ فردانش، هاشم و سجادی، سید مهدی. (1389). «نظریه ارتباط‌گرایی: در رقابت یا همسویی با دیگر نظریه‌های یادگیری». روان‌شناسی تربیتی، شماره 15، 64-33.
رضایی، عیسی؛ نثری، شبنم و آرمند، علی. (1390). «نظریه یادگیری ارتباط‌گرایی و کاربرد آن در طراحی کتاب‌درسی دانشگاهی». فصلنامه عیار، شماره 24، 94-81.
زیمنس، جورج. (2013). کتاب دانش و یادگیری. مترجم: حسین اسکندری، نشر تهران: آوای نور.
خندان‌دل، بهروز. (1388). «بررسی تأثیر جلوه‌های ویژه فیلم‌های آموزشی بر میزان یادگیری» دانش و تندرستی، شماره 10، 29-24.
سعیدی، زری؛ منصوری، طلیعه. (1397). «کارایی فناوری و نرم‌افزارهای آموزشی در یادگیری واژگان زبان خارجی». علم زبان، دوره 5، شماره8، 217-189.
ضرغام حاجبی، مجید؛ اسد، معصومه. (1395). «بررسی نظریه ارتباط‌گرایی و تأثیر آن بر یادگیری». دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در حوزه علوم تربیتی و روان‌شناسی، مطالعات اجتماعی ایران.
عابدی کرجی‌بان، زهره. (1390). «تحول در شیوه‌های آموزش و یادگیری مبتنی بر وب». ماهنامه تکنولوژی آموزشی، شماره 7، دوره 26، 40-18.
فرزان‌پور، آزاده؛ موسی‌پور، نعمت‌اله و طیب طاهر، عبدالامیر. (1393). «معرفی نظریه ارتباط‌گرایی و ارائه الگوی طراحی آموزشی متناسب با آن». کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روان‌شناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
قراگوزلو، بهاره؛ حاتم، غلامعلی. (1393). «بررسی رموز نقوش هندسی دایره، مثلث و مربع در هنر اسلامی». نقش‌مایه، دوره 8، شماره 21، 50-45.
Palinscar, A. S. (1998). Social constructivist in teaching and learning. Annual Review of psychology, Vol. 94, 331-345.
Piaget, J. (1985). The Equilibration of cognitive structures. The central problem of Intellectual development, pp 36-64. ….. Oxford Clarendon.
Watson, J. (2017). Behaviorism. United Kingdom, Taylor & Francis.